Thursday 12 September 2013

Autism

So malam ni aku nak story sikit sebab nak lepaskan tension sikit. Baru masuk first class balik bilik bukak i-folio lecturer dah upload assignment! bertubi2 pulak tu. makin banyak kelas aku daftar makin ligat la jari jemari prof ni mengupdate assignment nye. AMBOI3~ tu la, tadi masa nak hantar assignment kat i-folio format aku lari pulak. Grrr! bape kali tah aku send. Ayat dia jadi bersambung2. Bengang gila aku kot. Nasib baik cik abang Loqman tolong saye. Thank you. Haha. Tapi kesian lah kat dia jadi mangsa kena marah. Im sorry :(

Then sekarang ni aku nak story sikit pasal kes semalam. Aku dengan member-member Pendidikan Khas Tahun 1 yang lain ada lah dalam 6 orang tengah duduk berbincang pasal "add and drop" subjek. Nak amiksubject apa sem ni. Tengah2 kiterang ni syok borak-borak tetiba pulak ada budak lelaki umur dalam 16 tahun gitu entah datang nya dari ceruk mana entah tetiba duduk kat kerusi berdekatan dengan kiterang sambil pegang bantal bentuk love. Tu okay lagi, tetiba dia bukak sandal yang dia pakai lepas itu campak-campak sandal tu. Kiterang dalam hati ckp "dah pehal lak budak ni tetibe macam ni, semacam je". Pastu tengok dia buat gaya-gaya pelik.

Semua masa tu terkejut dan terus bangun dan cuba jauhkan diri. Aku dah agak dah dia ni oku. Lepas tu suma dah tak mengaku amik pendidikan khas, sebab semua macam takut nak tegur budak tu. Aku cakap la dengan diorang "weyh, aku dak TESL bukan Pend. Khas". hahaha cuak kot first time aku jumpa manusia macam ni. Pastu kiterang cuba la jalan jauh2 sikit. Alahai... dia pulak ikut belakang kiterang. Pastu dah agak jauh kiterang jalan tapi dia masih ikut belakang kiterang. Pastu aku cakap la kat member aku "weyh, jom a kita hantar dia balik, tah anak sapa tah ni sesat agaknya". Pastu kawan aku Alep panggil lah budak ni. Alhamdulillah lah kawan aku tu tak kena cekik dengan budak tu. haha. Rupanya budak tu Autism. Dia pakai baju sekolah dia, ada tulis pusat pemulihan Autism. Jadi, kami sebagai bakal guru-guru pendidikan Khas kena lah bertanggungjawab kan. Haha. Hipokrit sungguh!

Cari punya cari akhirnya jumpa lah jugak. ALHAMDULILLAH.. Rupanya sebelah fakulti pendidikan ada satu rumah ni khas untuk anak-anak Autism. Tiba-tiba ada akak ni sergah kiterang dan pegang budak lelaki tu. Budak lelaki tu terus monyok. hahaha. dah kantoi kan. Pastu akak tu cakap "haa! awak pergi mana, puas cikgu cari awak". Rupanya akak tu final year Pend. khas ni. tengah buat praktikal la katanya. Akak tu kata budak ni cakap nak pergi toilet, tapi lama sangat akak ni tunggu tak balik-balik akak ni pergilah periksa. Rupanya budak ni try nak escape .Pastu kiterang cakap la kt akak ni "akak, kiterang ni baru tahun1 sem 1, kiterang xready lagi nak buat "praktikal". hahaha. Itu jela antara kenangan aku buat masa ni. Nantikan kenangan manis pahit aku lepas post ni okay. Pape pun aku still try to fall in love dengan bidang ni. i just need a time to get know them well. InsyaAllah. There`s must be something that God want me to do for them. I`ll try my best in this field. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment